View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
dodo50
Joined: 28 Oct 2008 Posts: 135
|
Posted: Thu Feb 11, 2010 8:09 pm Post subject: Správné fungování manuálního topení |
|
|
Zkusím nadhodit jeden můj postřeh. Mám trochu smíšený pocit při užívání topení. Občas se mi stává, když mám nastavené topení - ventilátor 1. nebo 2. a teplotu uprostřed červeného pole (ne na maximum), že nejde stále stejný proud tepla. Očekávám, že intenzita bude stejná, když neměním teplotu a otáčky ventilátoru. Ale někdy začne proudit studenější vzduch, přímo cítím občasné střídání proudění teplého a vlažnějšího vzduchu, jako bych měl automatické topení (přitom jsem ještě neuvedl, že mám manuální topení). Otázka - má někdo obdobnou zkušenost? Nezdá se mi, že by to bylo nějak pokažené, topení topí, ale chvílemi se střídá proud vzduchu. Snad budu pochopen. _________________ Fusion 1.4 Ebony 10/2008 Blazer blue |
|
Back to top |
|
|
vls
Joined: 16 Feb 2007 Posts: 637 Location: Martin
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 8:37 am Post subject: |
|
|
v aute som to nepozoroval, lebo tam pozorujem ine veci...
ale :
kurenie je pripojene na primarny okruh vody motora, teda pred termostatom. Tam sa teplota zdviha z teploty okolia - tu mas ked nastartujes - po teplotu otvorenia termostatu - co je uz pracovna teplota. tento okruh je pocas ohrevu motora kvoli zatvorenemu termostatu oddeleny od sekundarneho okruhu - teda od vody v chladici.
Preto napriklad ja nepustam vetrak kurenia pokym nie je aspon trocha odlepena rucicka merania teploty vody. Bral by som tym teplo motoru, ktory prave vtedy ide v nepriaznivom podchladenom rezime a pocas neho ma vysoku spotrebu a hovadsky vysoke opotrebenie.
Ked otvori termostat - pripusti sa do teplej vody v primarnom okruhu studena voda z chladica - a to je okamzite vidiet na teplote vody v motore a na teplote vzduchu z kurenia - ved berie teplo prave z tej vody.
Napriek tomu, ze termostat otvara pomaly a spojito, fakt je, ze teplota kolise a ustali sa az po dlhsom case. tych zakolisani je viac - pripusti sa studena - termostat sa uzavrie, voda sa ohreje, termostat otvori, pripusti studenu a tak dokola.
Ked pojdes 100 km po dialnici, uz sa teplota vzduchu z kurenia menit nebude. _________________ Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 k, e‐CVT comfort Style Tech, Celestine grey
Suzuki SX4 Scross 2WD, 1.0 Premium 6AT, sphere blue pearl
Peugeot 3008 1.6VTi Active, red rubis
VW Golf Plus 1,4 Trendline, red tornado
Ford Fusion 1,25 Rival, colorado red |
|
Back to top |
|
|
dodo50
Joined: 28 Oct 2008 Posts: 135
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 12:17 pm Post subject: |
|
|
vls wrote: | v aute som to nepozoroval, lebo tam pozorujem ine veci...
ale :
Ked pojdes 100 km po dialnici, uz sa teplota vzduchu z kurenia menit nebude. |
Díky vls za odborný komentář. Rozumím tomu, na co poukazuješ, je mi jasné, že se teplota může měnit, než se motor a vše okolo zahřeje na "běžnou" teplotu. Já popisuji můj postřeh ale právě pro situaci, kdy už mám ukazatel teploty na budíku v tom místě, kde bývá obvykle ustálený a myslím si, že motor je zahřátý.
Píšeš o dálnici a 100 km, ale může to kolísání být i po ujetých 10-20-ti km a když ručička už ukazuje optimální provozní teplotu? _________________ Fusion 1.4 Ebony 10/2008 Blazer blue |
|
Back to top |
|
|
vls
Joined: 16 Feb 2007 Posts: 637 Location: Martin
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 4:04 pm Post subject: |
|
|
myslim, ze ked je vonku dost zima, tak to kludne bude kolisat dlho. Voda v chladici sa pri napr. -10 nikdy neprehreje a kolisanie bude stale, naviac mas nerovnomerny vykon - meni sa podla jazdnych odporov.
A pri nastaveni nie na doraz cerveneho sa vzduch zmiesava, studeny so zohrievanym, a meni sa aj jeho mnozstvo od rychlosti vozidla - pri 90 km/h bez vetraka je mozno take, ako pri 60 km/h s vetrakom....
nevidel by som v tom problem... _________________ Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 k, e‐CVT comfort Style Tech, Celestine grey
Suzuki SX4 Scross 2WD, 1.0 Premium 6AT, sphere blue pearl
Peugeot 3008 1.6VTi Active, red rubis
VW Golf Plus 1,4 Trendline, red tornado
Ford Fusion 1,25 Rival, colorado red |
|
Back to top |
|
|
dodo50
Joined: 28 Oct 2008 Posts: 135
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 7:58 pm Post subject: |
|
|
vls wrote: |
nevidel by som v tom problem... |
Díky za odborný komentář. _________________ Fusion 1.4 Ebony 10/2008 Blazer blue |
|
Back to top |
|
|
kuna
Joined: 03 Apr 2009 Posts: 109 Location: České Budějovice
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 10:40 pm Post subject: |
|
|
Mám podobné problémy, ale s automatem. Někdy topí jak blázen při nastavených 19 stupních, jindy netopí skoro vůbec při 23 stupních, z každého otvoru fouká vzduch s jinou teplotou, někdy zase fouká na přední sklo tak, že není slyšet rádio, ale mrzne mi z toho nos apod.
Zajímavé je, že pokud vypnu motor a znovu nastartuji, tak se topení chová pokaždé jinak.
Zrovna nejlepší pocit z něho nemám, možná by byl lepší manuál. _________________ Ford Fusion (Fučík) 1,4 59kW Ebony, Red Tango, 5/09 |
|
Back to top |
|
|
Liboro
Joined: 16 Sep 2008 Posts: 893 Location: Žilina a okolie
|
Posted: Fri Feb 12, 2010 11:18 pm Post subject: |
|
|
Automat je založený na tom, že sa snaží udržovať zvolenú teplotu, preto niekedy pri 19 kúri a pri 23 nie. Záleží to od vnútornej teploty vo vozidle. Dokonca v niektorých autách(ja mám skúsenosť s VW) a asi je to tak aj vo Forde hore tlačí teplý vzduch a dole tlačí k nohám studený a naopak podľa toho ako potrebuje. Najväčší problém to spôsobuje na jar a na jesen, kedy je naozaj občas problém nájsť optimálnu teplotu. _________________ EX:Fusion 1,4 TDCI Comfort Family,Deep blue metalíza,r.v.12/2004,Fusion 1,6 16V GHIA,blue jeans met.,r.v.5/2005,
Now:BMW X3 20xD,r.v.2010,červená met.,VW Polo 1,2TSI,7st.DSG,r.v.2011,červená žiarivá |
|
Back to top |
|
|
kuna
Joined: 03 Apr 2009 Posts: 109 Location: České Budějovice
|
Posted: Sat Feb 13, 2010 1:58 pm Post subject: |
|
|
Evidentně to ale nefunguje a na teplotu uvnitř auta reaguje spíše zmateně, např. dnes svítilo slunce, nastavil jsem automatiku na 19 st. a i když bylo uvnitř určitě více, topil jak šílený. _________________ Ford Fusion (Fučík) 1,4 59kW Ebony, Red Tango, 5/09 |
|
Back to top |
|
|
haplo602
Joined: 16 Mar 2008 Posts: 368
|
Posted: Mon Feb 15, 2010 11:31 am Post subject: |
|
|
cely vtip je v tom, ze volic teploty je komplet mechanicky a jedine menit pomer vonkajsieho studeneho vzduchu a tepleho vzduchu od motora. nieje tam nic co reaguje na skutocnu teplotu.
kolisanie je sposobenu zmenou zataze motora a teda aj zmenou jeho teploty. u mna to citit aj ked teplota chladiacej kvapaliny je na svojom prevadzkovom "maxime". staci ked na dialnici prudsie akcelerujem a hned ide horucejsi vzduch. _________________ Ford Fusion 1.6 TDCI Urbanite-X (Tango) / 2008
Kia Carnival III 2.9 CRDi EX /2006 |
|
Back to top |
|
|
|